Orrdugulást megszüntető gyakorlat (1. Buteyko gyakorlat)

  1. gyakorlat: Az orr kidugítása

Nagyon hasznos gyakorlat, mert hozzásegít, hogy képes legyén az orrodon lélegezni. Helyes légzés nem elképzelhető, ha a szádat használod levegővételre. Gyakran kérdezik, hogyha az orrlégzés akadályoztatott, például orrsövény ferdülés, vagy egyéb okokból kizárólag, akkor segíthet-e a Buteyko módszer. Ha ezt a gyakorlatot elvégezve képess leszel pár percig az orrodon lélegezni, akkor nagy valószínűséggel műtét nélkül is képes leszel javítani az egészségeden a buteyko módszerrel. Érdemes azzal kezdeni, hogy megállapítod, hogy melyik orrlyukad van jobban bedugulva. Gyakran eltérés van a két orrlyukban, hogy mennyire áramlik keresztül rajtuk a levegő, de ez teljesen normális. Ezt légyégszerűbben úgy tudod megállapítani, hogy az ujjadat az orrnyílások alá helyezed, vagy egymást követően felváltva befogod őket. A gyakorlat elvégzése után a cél, hogy teljesen kinyíljanak a járatok a levegő útja előtt.

A gyakorlat menete:

  • Lélegezz normál módon be és ki az orrodon keresztül!
  • Fogd be az orrodat a két ujjaddal!
  • Mozgasd a fejed előre-hátra, jobbra-balra, illetve a testedet is mozgathatod.!
  • Addig tartsd vissza a lélegzeted, amíg erős légszomjat nem érzel!
  • Vedd el a kezed, és lélegezz olyan nyugodtan, amennyire csak tudsz!
  • Ismételd meg a gyakorlatot összesen 6 alkalommal, úgy hogy 30-60 másodperc szüneteket követően!

Orrdugulást megszüntető buteyko gyakorlat

Figyelj nagyon oda a végrehajtásra, ugyanis a gyakorlat során erős légszomjig kell visszatartani a lélegzetet. Ez a gyakorlat ellenjavallt magas vérnyomásban, szorongásban, pánikrohamokban vagy kardiovaszkuláris betegségben szenvedőknél, valamint terhesség során.

Ahhoz, hogy az orr kidugító gyakorlat hatásos legyen, a lélegzet visszatartásnak legalább 30 másodpercig kell tartania. Ez a gyakorlat segít eltávolítani a tüdőben rekedt nyálkát és enyhíti a légutak eldugulását is.

Az esetek nagy részében nagyon hatékony ez a gyakorlat és újra képesek leszünk mindkét orrlyukunkon szabadon lélegezni. Akinek már az orrdugulás állapota fennáll, annak célszerű naponta többször használni ezt a gyakorlatot. A helyben üllés közbeni mozgás kiváltható azzal, hogy lépegetünk egészen addig, amíg erős légszomjunk nem jelentkezik.

Érdemes a gyakorlat végzése előtt zsebkendőt odakészíteni, mert szinte mindig erős orrfújási kényszer jelentkezik és nyálka termelődik.